The Secrets of My Legacy

Archive for June 20th, 2007

Sememangnya dari kecik lagi aku bercita-cita nak jadi askar mcm bapak aku bile dah besar nanti… Kecik lagi ke aku ni sekarang? Hehehe… So, time hujung tahun time aku tgh blaja kat lower 6 tu kuar la iklan intake utk pegawai kadet darat dgn program graduan udara… Dgn pantasnye aku pun inform kat abah aku… Ke abah aku yang inform kat aku ek?? Tah le.. Dah lupe… Yang pasti nama aku berjaya didaftarkan untuk menjalani temuduga tersebut… Hahahahaha… Hepinye aku time tu… Rase nak melompat2… Time tu abah aku jadi timb. pengarah kat jabatan latihan khidmat negara… So dia tak tau byk info pasal benda nih… Tiba hari yang ditetapkan, aku pun bertolak pi kem majidi kat johor naik ketapi… Aku pi berdua… Dgn khai… Budak kelas aku kat form 6 tu… Dia mmg minat giler nak jadi askar nih… bertolak kat k.L sentral time mlm… Sampai sane time subuh… Berdebar2 rase time tu… Rase nak terkencing pun ada gak… Tapi dah byk sgt pi toilet… sampai dah xnak kuar lg…

1st day kat sane, just lapor diri je… Mcm biase kene fall-in setiap kali ada calling dari pegawai bertugas… Pastu time 2nd day baru start training… Digelar acara memperkenalkan suasana tentera… Mcm aku yg dah ada sket basic nih, xde rase sgt ar… Then ada acara warm-up utk ujian larian… Nak kate jauh sgt tu xgak… 3.5km je… Agak semput gak ar time warm-up tu… sementara tunggu kwn2 yg tercicir tu, kene denda push up sbb tinggal member kat belakang… Kalo nak lari same2 dgn member tu bleh… Dgn syarat xbleh biar pegawai yg lari dgn kami tu lari sorang2 kat depan… Camne tu?? Sendiri kene pikir stratergi… Nak harap pegawai tu kautim lari lambat2? Jgn mimpi ar… Esoknye tibalah ujian larian yg dijanjikan tu… Kene lari ikut kategori. Alhamdulillah, aku dpt kumpulan yg ke-4 dari 8 kumpulan… Kire xde ar malu aku nih btol x?? Kate anak pegawai tentera… Lulus ujian larian, bersiap sedia utk ujian kemahiran plak… Tu ujian menyelesaikan masalah… kene jwp dlm bentuk kertas kerja… Bile aku tengok sign pegawai yg buat soalan tu, mcm kenal je… Rupe2 nye tu sign bapak aku time 10 tahun dulu masa dia bertugas kat cwgn tenaga kerja… Siot je… tapi soalan abah aku tu killer gak.. Puas aku perah otak nak menjawap… Dah selesai jwp soklan tu, berehat satu malam… Xtau pun ape result aku jwp tu… Ntah lulus ntah tak… Esoknye ada medical check up… sebelum pi dah buat, tapi basic je… Kat sane punye lagi detail… Aku nak tulis kat sini pun xlarat dah… Time ni la sorang demi sorang ditendang kuar… Mostly kantoi urine test…

Ni ada citer sket pasal urine test aku… Urine test ni kejap je… Xlame pun… On da spot bleh tau result korang.. Time urine test aku diproses kat depan aku, staff yg bertugas tu tanya la aku asal mane.. Dgn sopan aku jwp klumpo encik.. Dia ckp kat aku, balik ni ko pack barang2 ko, nanti amik waran balik kat pegawai. Soit!!! Xkan la aku kantoi kot!! Tapi xpe… Dgn muke monyok aku tunggu nama aku dipanggil utk balik dan berkemas… Dan nama aku pun dipanggil… Staff yang panggil tu pun ckp, Grup ni akan dihantar balik awal… Kalo dia ckp selow2 kat kami xpe lagi… Ni dia jerit… Abis sume calon dgr… Bertambah sedih la aku time tu… Skali bile sampai bilik, tgh siap2 kemas beg aku tu ada staff dtg tegur. Ko jgn ar sedih… nama ko bukan kene buang pun… Kan aku dah ckp tadi… grup korang akan dihantar balik awal je… Bukan balik kampung ko… Terpinga2 aku bile dgr dia ckp camtu… Aku tertipu rupenye… Mmg diorang nih kuat saiko ar…

Esoknye yg ntah hari keberape, ada ujian bercakap dalam inggeris… Cakap je ape2 yg aku tau pasal tentera nih.. Kebetulan time tu aku dapat pwgawai yg sempoi nak mampos… dia just suruh aku cakap pasal diri aku, famili aku dan mana asal aku… senangnye la urusan aku aritu… Bestnye rase… Tapi ada gak member2 dalam grup aku tu yg xreti nak cakap dalam inggeris… Kesian je aku tgk dia… Dalam ati aku ckp ni kompem kene kick… Skali mmg btol pun… Tapi aku mmg enjoy gile ar aritu… Xtau kenape… Mungkin sebab dapat soalan yg senang kot…

Then berehat utk satu hari… Xde pape aktiviti… Just wajib turun beriadah je petang tu.. Esok adalah hari penentu… Temuduga Lembaga 2. Agak penting kat sini sebab kalo xlulus ni, xdpt ar pi temuduga lembaga 1. Masuk dewan temuduga tu dalam kumpulan 10 orang. Dia tanya, kene jawap dgn yakin walaupun kita tau jwpn tu salah… Berjaya!! Hahaha… Sket je lagi nak jadi pegawai dah ni… The next day, pi temuduga lembaga 1 plak… Memandangkan terlalu ramai yg layak dan terlalu ramai yg pakai ‘kabel’, aku ni antara orang2 yg ditendang keluar… Same2 kene tendang dgn member yg dtg skali dgn aku dari klumpo tu… Sedih tu jgn ckp ar… Sape yg xsedih bile dah berusaha sehabis baik, kene kick time last day utk jadi pegawai tentera… So, aku pun pulang ke klumpo dgn penuh kekecewaan… Sedih kan citer aku nih… sekarang dah nak 2 tahun benda nih berlalu… Kejap je rasenye…


June 2007
M T W T F S S
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930  

Blog Stats

  • 14,044 hits